کد خبر: ۵۴۰۴۶
۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵
کمبود ویتامین دی در بدن باعث بروز عارضه‌های جسمی و روانی متعددی مثل ضعف استخوان‌ها، ضعیف شدن عضلات، افسردگی و ... می‌شود. اما مصرف بیش از حد و خودسرانه آن هم تبعات ناخوشایندی برای سلامت دارد که برخی از آنها می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد.

 ویتامین دی (Vitamin D) مثل خیلی از ویتامین‌های دیگر برای بدن بسیار ضروری است و تامین میزان کافی آن به تقویت ایمنی و محافظت از بدن دربرابر پوکی استخوان و سرطان و پیشگیری از بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عفونی و بیماری‌های خودایمنی کمک می‌کند. کمبود این ویتامین در بدن باعث بروز عارضه‌های جسمی و روانی متعددی مثل ضعف استخوان‌ها، ضعیف شدن عضلات، افسردگی و ... می‌شود.

اما خیلی از افراد، خودسرانه اقدام به مصرف روزانه این ویتامین می‌کنند و درباره میزان مصرف آن با پزشک مشورت نمی‌کنند و نظر پزشک را نمی‌پرسند. موضوعی که خطرات و تبعات ناگوار خاص خود را دارد. چراکه به گفته پزشکان، زیاده‌روی در مصرف این ویتامین نیز عارضه‌ها و خطرات خاص خود را دارد؛ از نارسایی کلیه‌ها گرفته تا افزایش فشارخون و حتی مسمومیت!
مصرف خودسرانه ویتامین دی چه بلاهایی سر بدن می‌آورد؟

نه تنها مصرف بیش از حد ویتامین دی، بلکه زیاده‌روی در مصرف هر ویتامین دیگری می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد. اما درمورد ویتامین دی باید دانست مصرف بیش از حد آن گاه عواقب غیر قابل جبرانی دارد.

به گفته متخصصان، مصرف بیش از حد بعضی از داروها مثل آمپول ب کمپلکس، آمپول نوروبیون، قرص‌ها و آمپول‌های ب ۱۲ و ویتامین‌ دی اثرات بدی روی بدن می‌گذارد و تحقیقات نشان داده که بعضی از اینها سرطان‌زا هستند و حتی می‌توانند مرگبار باشند. موضوعی که کمتر کسی به آن توجه نشان می‌دهد.

ویتامین دی، یک ویتامین محلول در چربی است و به جذب کلسیم غذا کمک می‌کند و درواقع جذب کلسیم، یکی از مهم‌ترین وظایف ویتامین دی است. اما مصرف بی‌رویه و خودسرانه آن می‌تواند منجر به افزایش سطح کلسیم خون شود که همین یک مورد منجر به افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه و آسیب دیدن سلول‌های کلیه و سایر عوارض مربوط به افزایش سطح کلسیم در خون می‌شود.

پیشنهاد سردبیر
پربازدیدترین ها